Bilderna som ska hjälpa oss att förstå – fast ibland undrar man vad?

manmedbebisJag som tycker det är lite kul med riktigt gamla filmer hittar i TV tablån ”Vi som går scenvägen”, dramakomedi från 1938 om en ung man som är kär i en ”balettflicka”. Presentationen illustreras med bild på en gapskrattande jeansklädd kille hållande i ett skrikande blöjbarn.

Filmen är (förstås) inte i färg, killen var garanterat inte påtänkt 1938 och ingen bebis är med i filmen. Bilden har alltså absolut ingenting med filmen att göra, den illustrerar inte ens genren (stavas det så?).

Varför har man då lagt in den? Förtydligar den något? I så fall vad?

Jag minns ”Bovision” på den gamla goda(?) tiden när jag delade ett långsamt modem med sonen. Inte alltid, men ibland fanns bilder på tillgängliga lägenheter inlagda. Jag fick vänta ett bra tag tills modemet laddat upp dem, men det gjorde jag gärna. UTOM när bilden som slutligen dök upp visade tecknad stuga och flaggstång med viftande flagga. (Det var den rörliga flaggan som gjorde att uppladdningen tog sån tid). GRRR! 😡

I modern tid när jag exempelvis vill få ekonomiska tips måste jag först bläddra förbi stora bilder (utifall att jag inte är läskunnig?): Pengar = bild på plånbok med pengar. Bankaffärer = bild på bankbok (som väl inte ens finns längre?). Visserligen brukar jag säga att min hjärna stannar och står stilla när det handlar om ekonomi, försäkringar, aktier, etc, men fullt så illa är det inte. Jag lovar!

När jag letar efter flera exempel snubblar jag över nåt annat. Märker ni också någon tendens nedan?

En artikel handlar om “5 kriser som kan krossa din relation”. För att den inte ska bli för lång och jobbig för oss att läsa (?) är den uppdelad i sex korta delar, var och en illustrerad med en stor bild, som man måste scrolla förbi för att komma till texten. (Och ja, jag är redan irriterad.)

  • Stor bild på stajlad kvinnlig psykolog, därunder text med rubrik:
    1. Skilsmässa KAN vara något bra
  • Stor bild på lessen kvinna med sovande man som suddig bakgrund:
    2. Mycket negativitet och gräl i en missnöjesjargong
  • Stor bild på lessen kvinna med bortvänd man som suddig bakgrund:
    3. Otrohet/stora svek
  • Stor bild på flaskor, med man halsande ur flaska som suddig bakgrund:
    4. Missbruk och misshandel
  • Stor bild av par med ryggarna mot varann, hon tittar sorgset in i kameran, han tittar bort:
    5. Man växer ifrån varandra
  • Stor bild med lessen kvinna som tittar in i kameran, med man försjunken i dator som suddig bakgrund:
    6. Ojämlikhet

Fråga: Vad vill man hjälpa oss att förstå här? Med andra ord: Vad är budskapet? Vill jag ens veta?

Annonser

18 thoughts on “Bilderna som ska hjälpa oss att förstå – fast ibland undrar man vad?

    • Javisst! Det jag reagerar mot när man verkar känna sig tvungen att peta in en bild till varje pris – även om den inte tillför nåt eller ens handlar om samma sak som texten.
      (En del gamla mallar var såna minns jag, men det var väl förr i världen? )

      Liked by 1 person

  1. Håller med dig – det är för mycket av reklam (?) eller vad man nu vill ha med på många ställen. För att inte tala om när jag någon gång vill läsa en artikel – då finns den även med uppläsare? Samma ord/inlägg?
    Ibland är det mest obegripligt vad de vill förmedla ..
    Bra inlägg du! 🙂

    Gilla

  2. Man kan tycka en massa om reklamen samtidigt som vi vill ha en massa gratis. Gratis för oss är en kostnad för någon annan. Ta bloggen bara, det dyker upp reklam under inläggen om man inte väljer att betala för att slippa. Och varför inte? Det sitter en massa människor och jobbar med kodning, lägger ut gratisteman osv. Allt har ett samband.

    Gilla

    • Jag vet ju det, och har försökt stå ut utan Adblock. Men jag klarar inte när det fladdrar och flipprar så jag inte kan läsa det jag vill. Stillsamma annonser i ex vis bloggar har jag inga problem med.

      Omni.se har en stor annons överst, inga problem att scrolla förbi. På sidan finns sen texter markerade som annonser, som jag kan läsa eller scrolla förbi utan problem. Annonsörerna kan glädja sig åt att jag sett dem, även om jag inte velat läsa mera.

      Och de annonserna tar Adblock inte bort – kanske framtidens melodi? Win-win?

      Gilla

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s