Min mesiga mening đŸ„

Jag har ju varken ambition eller förutsĂ€ttningar för att debattera – glömmer konsekvent alla hĂ„rda fakta, Ă€r principiellt tveksam mot statistik. Och blir pinsamt tvĂ€rilsk sĂ„ fort jag tycker nĂ„n sĂ€ger nĂ„t dumt. 😕 Men jag tycker det Ă€r intressant att fĂ„ ta del av andras tankar, och har insett exempelvis hur könsrollstĂ€nkandet genomsyrar tillvaron utan att jag ens reflekterat över det. Nyttigt.

De aggressiva, tvĂ€rsĂ€kra debattörerna stöts jag dock bort av. Och tycker helt enkelt  – möjligen mesigt – att INGEN ska tvingas in i en form som inte Ă€r ens egen pĂ„ grund av exempelvis sitt kön. Det gĂ€ller inte bara kvinnor. Jag ser mĂ€n som far illa av att tro att de mĂ„ste vara starka och tysta problemlösare, som aldrig grĂ„ter eller pratar kĂ€nslor, utan bara AGERAR. SĂ€rskilt hĂ„rt mĂ„ste det kĂ€nnas nĂ€r deras anstrĂ€ngningar inte uppskattas av deras kvinnor.

ÄndĂ„ Ă€r det “vita” CIS-mĂ€n (se definition nedan) som alltid dragit det lĂ€ngsta strĂ„et. Fast – om deras privilegier Ă€r sĂ„ sjĂ€lvklara för dem att de inte ens förmĂ„r försöka fĂ„ syn pĂ„ dem visar ju redan det att de faktiskt ÄR deformerade av sin könsroll. FrĂ„gan Ă€r: Lider man av att vara skadad om man inte mĂ€rker det? Indirekt mĂ„ste det vĂ€l orsaka viss förvirring, exempelvis nĂ€r kvinnor inte hĂ„ller med om det (för dem) helt sjĂ€lvklara. Och förvirring tycker Ă„tminstone jag Ă€r nĂ„got av det plĂ„gsammaste som finns. Fast det gĂ„r förstĂ„s att avfĂ€rda som kvinnors (av mĂ€n) vĂ€lkĂ€nda knepighet…

SĂ„ hĂ€r vrider och vĂ€nder jag och ser andra nyanser och möjligheter. Bara pĂ„ kul. 🙂

I kölvattnet efter övergreppen i Köln lÀser jag om unga kvinnor som inser att de tagit för givet att man exempelvis blir tafsad pÄ vid konsertbesök, eller upptrÀngd mot skÄpen i skolan. För att inte tala om vilka risker man tar pÄ krogen.

SjĂ€lv har jag levt ett skyddat liv, men minns exempelvis Gröna Lund i början av 60-talet, mitt pĂ„ eftermiddan. Min kompis och jag, i 14-Ă„rsĂ„ldern, blyga och spinkiga, ordentligt klĂ€dda flickor, blev omringade av 4-5 killar, som höll fast oss och började dra i vĂ„ra klĂ€der. Det höll nog inte pĂ„ sĂ„ lĂ€nge och jag tror inte vi hann bli riktigt rĂ€dda. Det starkaste minnet Ă€r hur barnfamiljerna gick förbi och tittade förebrĂ„ende pĂ„ “oss”, dvs vi och killarna. Som om vi alla var “brĂ„kiga”. Papporna sĂ„g sĂ€rskilt ogillande ut, som jag minns det, möjligen dĂ€rför att det var dem jag förvĂ€ntade mig hjĂ€lp ifrĂ„n.

HĂ€romdan frĂ„gade jag en 40-Ă„ring som dĂ„ mindes att det var vanligt att man blev tafsad pĂ„ i plugget och att killarna tryckte upp en mot skĂ„pet. ”TĂ€nk, det hĂ€r har jag förtrĂ€ngt! Det var bara sĂ„ det var.” SĂ„na Ă€r killar, sa Ă€ven lĂ€raren. Hon talade aldrig om det hemma.

Allt detta hĂ€nde skötsamma ungdomar i trygga, ”helsvenska” miljöer. 40-Ă„ringen gick i en vĂ€lfungerande klass (det var inte klasskompisarna som bar sig illa Ă„t) i en bra skola i ett vĂ€lbĂ€rgat omrĂ„de.

SÄ att företeelsen inte Àr ny kan nog de flesta kvinnor intyga. DÀremot har tydligen antalet anmÀlningar ökat. Det kan ha flera orsaker. Alldeles utan facit funderar jag kring vilka de kan vara.

En orsak Ă€r – förhoppningsvis – att flera anmĂ€ler. Exempelvis “vĂ„ldtĂ€kt inom Ă€ktenskapet” existerade inte förr, dĂ€r gĂ€llde sjĂ€lvklart de Ă€ktenskapliga rĂ€ttigheterna – och skyldigheterna.

Om man undantar tydliga vĂ„ldtĂ€kter Ă„terstĂ„r mĂ„nga svĂ„ra grĂ€nsdragningar: Var det dĂ€r ett tydligt “nej”? PĂ„ vilket sĂ€tt Ă€r det OK att skoja? Vad Ă€r tillĂ„tet i en flirt? Vad kan ingĂ„ i spelet mellan könen?

Jag vet inte hur det Ă€r nuförtiden, men pĂ„ 60-talet nĂ€r jag var ute och dansade förvĂ€ntades killarna ta initiativet. De skulle inte bara bjuda upp, utan blev de intresserade förvĂ€ntades de försöka sig pĂ„ nĂ€rmare kontakt. Jag minns att jag funderade över en kille som inte gjorde det: “Vem Ă€r det fel pĂ„ – honom eller mig?” (Som framgĂ„r var jag mycket ung och Ă€nnu mera barnslig.) Men de förvĂ€ntades ocksĂ„ sluta nĂ€r flickan sa nej (vilket hon pĂ„ den tiden förvĂ€ntades göra.) MĂ„nga förvĂ€ntningar blev det.

Den hĂ€r typen av spel var inte lĂ€tt att lĂ€ra sig – en del lyckades aldrig, minns jag. 😩 SĂ„ jag har inte svĂ„rt att förestĂ€lla mig att det mĂ„ste vara Ă€nnu svĂ„rare för dem som kommer frĂ„n en annan kultur. NĂ€r vi lĂ€ste om hur ensamkommande unga mĂ€n bodde tillsammans utan vuxna associerade min man spontant till lumpen, dĂ€r jargongen nĂ€r det snackades kvinnor INTE var upplyftande.

Jag lĂ€ser en krönika om detta: “Nu krĂ€vs det noll rĂ€dsla för kulturkrockar”. Intressant, tycker jag, sĂ€rskilt eftersom skribenten bott i bĂ„de Afghanistan och Palestina, och nu bor i Turkiet. Sammanfattar en del av hennes tankar.

ApropĂ„ felaktiga uppfattningar om avlĂ€gsna lĂ€nder minns hon en vĂ€n frĂ„n Palestina pĂ„ vĂ€g till England, som ville ha rĂ„d: “Vad ska jag göra nĂ€r brittiska kvinnorna antastar mig? MĂ„ste jag ha sex med dem eller kan jag sĂ€ga nej? Kommer de typ vĂ„ldta mig?”

Ensamkommande flyktingungdomar har dessutom alldeles för tidigt tvingats lÀmna sin familj och en normal uppfostran. PÄ egen hand försöker de sÀtta sina egna grÀnser, vilket inte Àr lÀtt om man kommer frÄn ett land dÀr man kanske riskerar att stenas till döds om man ens tittar pÄ grannflickan.

Om de senaste uppgifterna stĂ€mmer verkar det som om en del inte klarar det pĂ„ egen hand. DĂ„ mĂ„ste vi tydligt förklara vad som gĂ€ller i Sverige: “Du blir inte stenad, men straffad enligt svensk lag.” Och krönikören har ett förslag: “Ta hjĂ€lp frĂ„n alla de mĂ€n som kommit som flyktingar och lĂ€rt sig Sveriges grundlĂ€ggande regler, varav en Ă€r: “MĂ€n och kvinnor Ă€r jĂ€mstĂ€llda och ingen kvinna ska utsĂ€ttas för nĂ„gon form av sexuellt trakasseri.” Deras ord kommer vĂ€ga tungt. Som en fader som uppfostrar en son.”

Det vore ju onekligen enklare om alla övergrepp kunde förklaras av kulturkrockar. Eller gjordes av rödhĂ„riga, enbenta eller vindögda. En lĂ€tt identifierbar grupp som man kunde sĂ€tta in Ă„tgĂ€rder mot. Och vilken skön kĂ€nsla att aldrig nĂ„nsin behöva rannsaka nĂ€rstĂ„ende, eller rentav – sig sjĂ€lv! Â đŸ˜± Kan mitt tankesĂ€tt och mina reaktioner eller icke-reaktioner möjligen uppmuntra en instĂ€llning som gör övergreppen möjliga?

För livet Àr inte sÀrskilt enkelt. Det var inte bÀttre pÄ den tiden vi trodde att det inte fanns pedofiler, utom i form av bokstavligen fula, och dÀrmed lÀttidentifierade, gubbar som hukade i buskarna kring lekplatsen. Det var nÀmligen aldrig sant. Det var vi alla som blundade för en jobbig tanke. Och lÀmnade de utsatt barnen i sticket.

Det finns inga enkla genvĂ€gar. Att Ă€ndra allmĂ€nna instĂ€llningar Ă€r knepigt och tidskrĂ€vande. NĂ€r barnaga förbjöds var mĂ„nga skeptiska: “Hur ska det beivras vad mĂ€nniskor gör i sitt hem?” Nu ingĂ„r det i det allmĂ€nna medvetandet att det inte Ă€r OK att aga sina barn.

Det gĂ€ller att granska och ifrĂ„gasĂ€tta, Ă€ven sig sjĂ€lv. Det börjar med att vi lĂ€r de smĂ„ barnen att de sjĂ€lvklart bestĂ€mmer över sina egna kroppar – exempelvis om de vill pussas eller kramas och med vem. Och att de ska sĂ€ga ifrĂ„n om det kĂ€nns fel, prata med en vuxen de har förtroende för. Den instĂ€llningen behöver de ha med sig i livet, pĂ„ nĂ€tet och krogen.

AlltsĂ„: Upp i ljuset med alla övergrepp. Ingen vinner pĂ„ mörkande. Även om jag kan förstĂ„ viss tveksamhet, nĂ€r jag ser vad som nu bubblar upp. En del kvinnor reagerar mot vilka som plötsligt skyndar till deras hjĂ€lp, nu nĂ€r man med “god” vilja kan fĂ„ det till att det nog bara handlar om “frĂ€mlingar”. Egentligen.

I en skĂ€mtteckning sĂ€ger riddaren pĂ„ den vita hĂ€sten: “Ingen svart man ska krĂ€nka dig, din bitch! Det ska jag göra sjĂ€lv.”

——
CIS-person: nÄgon vars kropp, juridiska kön, könsidentitet och könsuttryck hÀnger ihop enligt normen. 

Annonser

14 thoughts on “Min mesiga mening đŸ„

  1. Sitter och kĂ€nner mig som frĂ„n 1800talet . Var nog extra stollig och ovetande vis ĂĄ vis allt som hade med pojkar/mĂ€n att göra. Men inte kan jag komma ihĂ„g att ngn nĂ„gon endaste gĂ„ng skulle ha talat om eller klagat över tafsande, nĂ€rmande. DĂ€remot vet jag ngn flicka som suktade efter det. Som ville det. Att bli uppvaktad som det hette. Som trĂ„nade. Minns en sĂ„n som det var synd om. Tjock och ful var hon stackarn. Ja nog Ă€r det svĂ„rt. Det kan aldrig bli lĂ€tt. Alltid pĂ„ nytt och pĂ„ nytt. Det har sina fördelar att bli gammal – nĂ„Ă„ ja…,…

    Gilla

    • Du beskriver ganska bra det jag uppfattar/minns som knepigheten. För mig funkade det i allmĂ€nhet: de försökte – och slutade nĂ€r de ”skulle”. 🙂 Obehagliga upplevelser hade jag ex vis pĂ„ sommarjobb, inte med nĂ„n kille jag var ihop med.

      Gilla

  2. PĂ„ sĂ€tt och vis Ă€r det kanske inte konstigt med frĂ€mlingsfientlighet (rasism) har man ingen alls erfarenhet av utlĂ€ndska personer, dĂ„ tĂ€nker jag frĂ€mst pĂ„ muslimer, sĂ„ fĂ„r man gĂ„ pĂ„ det man hör och lĂ€ser. Vi matas dagligen med rapporter om IS-terrorism och skit som muslimer gör. Lyssnar man bara pĂ„ det sĂ„ Ă€r det kanske inte sĂ„ mĂ€rkligt Ă€ndĂ„ att man tror att ”sĂ„ dĂ€r Ă€r alla muslimer”.
    Jag har turen att arbeta nĂ€ra tre muslimska mĂ€n och ingen av dem Ă€r ”sĂ„ dĂ€r”. Hade jag inte lĂ€rt kĂ€nna dessa ödmjuka, intelligenta och mycket trevliga mĂ€n som gör allt de kan för att passa in i det svenska samhĂ€llet och som aldrig nĂ„gonsin skulle förnedra eller se ner pĂ„ en kvinna, ja dĂ„ hade kanske jag ocksĂ„ trott att alla muslimer Ă€r kvinnoförtryckande idioter.
    Det rÀcker inte heller att bara konstatera att det finns ett problem, man mÄste ocksÄ försöka se orsaken bakom.
    Sverige Àr ett av vÀrldens mest jÀmstÀllda lÀnder men det var inte lÀnge sen kvinnor hade samma lÄga stÀllning hÀr som kvinnor har nu i mÄnga muslimska lÀnder.
    De tre vise mÀnnen pÄ mitt arbete har alla gemensamt att de vÀxt upp i familjer dÀr mamman varit jÀmstÀlld med pappan. Jag tror sanningen finns just i det, i jÀmstÀlldheten, att ha en mor som förebild och auktoritet. SmÄ pojkar som lÀr sig hemma att mamma Àr respekterad och Àlskad av pappan, de kommer fortsÀtta att respektera kvinnor i resten av sitt liv.http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2759944-makt-till-kvinnor-kan-stoppa-terror.
    Fortfarande finns hÀr i Sverige mÀn (och Àven sÄklart kvinnor), i första hand de som Àr födda pÄ 40- 50 och 60-talen som Àr uppfostrade enligt gamla strukturer dÀr det Àr sÄ sjÀlvklart med de traditionella könsrollerna att man inte ens reflekterar över dem och följaktligen blir irriterad nÀr de hör talas om feminism eller jÀmstÀlldhet. Den vanligaste missuppfattningen Àr att feminister hatar alla mÀn. Ganska sjÀlvklart att dessa mÀn inte ens vet vad feminism ska vara bra för, de har ju aldrig sjÀlva haft nÄgra problem med könsfördelningen.
    Dock finns nu en annan trend i utvecklingen. Unga mÀn födda pÄ 70-talet och senare Àr i allt större utstrÀckning feminister och tar strid mot gamla normer och homofobi tex.
    Det hÀr Àr enligt min helt ovetenskapliga teori ett resultat av att de vÀxt upp i hem med mer moderna och jÀmstÀllda förÀldrar.
    Att feminism skulle stÄ för hat och vÄldsamheter (militanta feminister som hatar mÀn) Àr ju befÀngt.
    För mig betyder feminism helt enkelt att vilja förĂ€ndra vĂ€rlden till en mjukare och ”kvinnligare”, mer kĂ€rleksfull och tolerant plats. De allra flesta feminister tycker att de kvinnliga vĂ€rdena ska fĂ„ större genomslagskraft Ă€n de krigiska Machomakterna. Vad kan vara farligt med det?
    Det Àr ju tvÀrtom och det borde varje normalbegÄvad, empatisk man förstÄ- tack och lov Àr de allra flesta mÀn just normalbegÄvad och empatisk. Jag tror pÄ en snÀllare och mer kÀrleksfull vÀrld i framtiden.:)

    Gilla

    • YIPPIE! Börjar komma sams med nya datorn! (Med Ă€lskade Chrome. 💕) Nya tag:

      Jag tror att vi tĂ€nker vĂ€ldigt lika. Som jag ser det blir det knas sĂ„ fort man förenklar. Kommer att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r jag jobbade med forskare frĂ„n en massa olika lĂ€nder. Vi kĂ€nde oss vĂ€ldigt mĂ„ngkulturella, kanske lite ”PK” rentav? 😉 Tills nĂ„gon kom pĂ„ att det egentligen var en vĂ€ldigt homogen skara högutbildade, beresta, engagerade mĂ€nniskor som var oerhört lĂ€tta och roliga att ha att göra med…

      En del av dem som spelar (eller Ă€r? đŸ˜±) dumma (jag gissar f a slippa ifrĂ„gasĂ€tta sig sjĂ€lva) vill gĂ€rna förenkla feminismen till att alla feminister Ă€r aggressiva, och citerar gĂ€rna ”mĂ€n Ă€r djur” etc.
      För det finns ju uttalanden av aggressiva feminister – som sjĂ€lvklart har rĂ€tt att sĂ€ga/skriva vad de vill! Men tyvĂ€rr fĂ„r de dumma/lĂ„tsasdumma chansen att gömma sig bakom det. Ännu mera tyvĂ€rr kan de fĂ„ andra med sig. 😩

      Jag vet ju inte, men misstĂ€nker att nĂ„t liknande gĂ€ller med SD. Hoppas i alla fall att sĂ„ mĂ„nga som nu sympatiserar med dem INTE gör det för att de Ă€r rasister. För i sĂ„fall… ja, Ă€r det ju tur man Ă€r gammal. 😩

      Jag stöts bort av den hÀr förenklande aggressiviteten, var den Àn dyker upp, och tror inte det kommer nÄgot gott ur att man försöker skapa/stÀrka motsÀttningarna istÀllet för att försöka resonera (som jag tycker du gör).

      LĂ€ste just en intressant debatt kring detta:
      http://asikt.dn.se/asikt/debatt/jag-ar-en-vit-krankt-man/det-har-var-min-poang/

      ApropĂ„ din lĂ€nk om kvinnors roll: NĂ€r det skrevs om brĂ„ken bland de unga hannarna i krogkön hade jag ett förslag: ”AnvĂ€nd gamla flerbarnsmorsor (typ Marit Paulsen) som vakter ist f en annan ung hanne att muskla upp sig inför.” 😉

      Gilla

  3. Barnen har rÀtt till bÄda förÀldrarna. DELAT ansvar Àr dubbel glÀdje. SkrÀmmande att kvinnor fortfarande har huvudansvaret för barn och hem, samt jobbar. Medan mÀnnen har ett betydligt mindre ansvar för det gemensamma hemmet och barnen. Samtidigt tjÀnar kvinnorna sÄ mycket mindre Àn mÀnnen, oavsett utbildning, vilket leder till att kvinnorna fÄr en betydligt sÀmre pension Àn mÀnnen.
    Kramis

    Gilla

Kommentera

VÀnligen logga in med nÄgon av dessa metoder för att lÀgga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ă„ndra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ă„ndra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ă„ndra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ă„ndra )

Ansluter till %s