Skit som inte rensar magen

Jag är oduglig som debattör. Antingen bryr jag mig inte alls – eller JÄTTEMYCKET! Och blir så RASANDE att jag i värsta fall gråter(!) av ilska – och vem övertygar man då?? Jag glömmer alla fakta, siffror, debatteknik etc. Det enda jag påverkar är mitt eget blodtryck, på ett dåligt sätt.

Men när sverigedemokrater ihärdigt uttalar sig för MIN räkning måste jag ändå säga ifrån:

Snacka för er själva!

Nu läser jag om den “modigt” anonyma debattören som hetsar sin villiga vargflock till mordhot och uthängning av barn när en journalist vill intervjua henne.

Jag vägrar att citera henne, utom att även hon talar om “mitt och resten av svenska folkets ursinne.“

Ditt ursinne är INTE mitt! Jag har ett annat: över det obegripliga som händer i mitt land när allt flera röstar på ett parti med den människoinställning som du beskriver.

Paradoxalt nog finner jag viss tröst i en artikel av Jonas Gardell om att det INTE var bättre förr. För om det är så att vi tar två steg framåt och ett steg bakåt, så går det i alla fall framåt. Och då kan det stämma att “Trollen spricker när gryningen kommer”. För

… sanningen är naturligtvis att den gamla, goda tiden inte var särskilt god. Och tydligheten var på bekostnad av allt som beskars, togs bort eller osynliggjordes.

Jag minns ju det samhälle Gardell beskriver och jag har läst om Folkhemmet – och dess styvbarn. 1921 var Sverige först i världen med ett statligt rasbiologiskt institut.

Men åtminstone jag trodde att vi kommit en bit på väg från dåtidens tvångssteriliseringar och skallmätningar. Att vi dragit lärdom av andra världskriget och dess förspel. Rasbiologiska institutet ändrade faktiskt inriktning 1936, när den förste chefen gick i pension. Efterträdaren var uttalad antinazist och forskningen inriktades på ärftlighetsfrågor – och då inte i rasmässig bemärkelse.

En hoppingivande signal är idag den rekordsnabbt växande insamlingen till flyktingar, som även vi bidrar till. Kan det vara det sätt vi icke-debattörer uttrycker oss på? Och på valdagen, hoppas jag. I så fall finns vi ändå där, vilket ger en viss trygghet. Trots allt.

Men SD-framgångarna är fortfarande obegripliga. För mig, som är svensk men inte påstår mig representera alla svenskar.

4 thoughts on “Skit som inte rensar magen

Kommentera

