”Varför göra det enkelt för sig när det går att krånga till det?” som tysken sägs säga

Jag är inte bara opraktisk – jag är lat också, och vill ha min tillvaro så enkel och bekväm som möjligt. Möjligen som motvikt till mitt opraktiska sätt att krångla till saker. (Tysk förklaring här.) Därför läser jag intresserat att bakteriologiprofessorn Agnes Wold säger: “Sluta använda handsprit.”  Handspritandet är nämligen en av de många saker jag får erkänna att jag upprepade gånger slarvat med. ^^’

Lat och bekväm

Professorn begriper inte varför “jättefriska människor i Sverige i dag, som nästan aldrig har några infektionssjukdomar, ägnar sig åt bacillskräcksbeteende“.

Handsprit hjälper ju bara mot bakterier, inte mot (exempelvis förkylnings-)virus. Och i  Sverige är det bara på sjukhus det är viktigt att förhindra att farliga eller ofarliga bakterier förflyttas mellan försvagade patienter. Och där ska man självklart använda handspriten. Men för oss andra är det inte ologiskt att misstänka att handspriten till och med kan göra oss sämre skyddade mot sjukdomar, eftersom den tillfälligt slår ut de bakterier vi normalt har på huden. Så blir det ju när den naturliga tarmfloran slås ut.

Om det ständiga vattendrickandet har professorn sagt  att man rentav kan få i sig för mycket vatten. Tidigare har jag läst att man inte ska smådricka vatten hela tiden utan helt enkelt dricka ordentligt när man är törstig (Surprise!). Och kissa när man är riktigt nödig. Småfjuttandet sas kunna öka risken för urinläckage, eftersom urinblåsan behöver hållas elastisk genom att vidgas ordentligt, och sen krympa.

Blotta misstanken räckte för att övertyga mig. Plus att det tilltalade lata mig att slippa springa på toaletten onödigt ofta  eller kånka runt på vattenflaskor. Och så är det ju faktiskt jättegott att dricka när man är riktigt törstig.

Professorn säger också: “Dammet gör absolut ingenting, det ramlar bara ner från luften, som i sin tur blir renare när dammet samlas som dammråttor på golvet. Damm är enbart en estetisk fråga”. Så dammsuga fortsätter jag nog att göra lagom ofta, just av estetiska skäl. Men att kvalstren frodas om man bäddar så fort man gått upp tog jag till mig för många år sen. 🙂

Warum einfach wenn es so schön kompliziert geht?

Så lyder ett tyskt ordspråk. Jag minns från min tyska f d familj att de ofta medicinerade och gick till doktorn – ibland fick jag intrycket att de skyndade sig innan krämpan gick över. Men det kan ju ha att göra med det husläkarsystem de hade, som gjorde läkarbesöken enkla. Om ungen verkade krasslig eller slagit sig ringde man eller sprang över till familjens doktor i kvarteret intill. Och betalade när månadsräkningen kom. Det lät som en dröm för mig.

Min dåvarande svägerska bad mig om råd när hon ville sluta amma. Jag föreslog att hon skulle börja ge tillägg, då sinade det automatiskt för mig. Men hon gick till doktorn och fick medicin. Samt mjölkstockning. Mitt sätt var nog för enkelt.

Lat är jag alltså, men bara med sånt som jag inte tycker är viktigt eller roligt. Häromdagen fick jag veta anledningen till att ögonläkare inte trott på att jag i tonåren lyckats träna upp mitt medfött dåliga öga så att det åtminstone gick att använda. Det är så svårt att lyckas med det vid den åldern att bara den ögoläkare vars dotter gjort precis likadant trodde på mig. Det kräver nämligen en väldig ihärdighet. Det har jag. När jag vill och är motiverad.

Det var jag även den gången jag haft ont i foten i flera år. Efter diverse undersökningar och röntgentagningar fick jag av en sjukgymnast tipset att balansera på tå på ett ben i taget. Vid återbesöket efter två veckor var foten bra. “Redan?” frågade sjukgymnasten. När jag märkte att det hjälpte hade jag i stort sett tillbringat TV-kvällarna tränande.

När jag kör så kör jag. 🙂

2 thoughts on “”Varför göra det enkelt för sig när det går att krånga till det?” som tysken sägs säga

Kommentera

