Nu har vi varit ute på äventyr! :)

Vi åkte genom Tyskland och Danmark till Brüssel för att fira midsommar med barnbarnet (OK, hans föräldrar fick  också vara med 😉  En fin syrénkvist från tomten i Bohuslän hade vi med som symbolisk midsommarstång. 

Ja, för andra låter det inte särskilt äventyrligt – men för MOI! Jag hade tänkt blogga på resan, men diverse problem uppstod (se mer nedan) så jag lägger ut det nu istället.
Jag är ju lite handikappad när det gäller reseri.  (LITE? skulle nog ena barnbarnet säga… ) Ett problem är att jag suger i mig intryck så att det riskerar svämma över. Nu tänkte jag kolla om det kunde hjälpa att skriva ner allt på kvällen. Exempelvis här i bloggen.  Samtidigt skulle jag lära mig min nya fina surfplatta, den som det står “ideapad” på. Bara det ger ju idéer! 🙂

Det gick väl så där… Ja, att skriva ner intrycket gick bra, men sen var det det här med bilder…

Det började i alla fall bra – med kanonväder på färjan. Somliga klädde av sig rätt mycket på soldäck, vi satt i alla fall ute och tog en räkmacka.

En av anledningarna till att jag inte bloggade “på väg” var alltså att jag inte lyckades få in bilder. En reseberättelse kan ju bli lite fattig utan nån enda bild. Men här kommer den, DADAA: Min enda matbild nånsin, tror jag. (De som känner mig vet varför. 😉 )


Bildtrubbel: Först lyckades jag inte få in bilderna från mobilen till surfplattan – det som funkar så bra i den vanliga laptopen med snöret eller-vare-heter.  Kan nån människa begripa varför ett I-phonealbum ibland dyker upp i plattan, ibland inte – fast alltid utan bilder i? Jag kan det inte. 😦  Maila över bilderna gick inte heller – förrän jag insåg att jag glömt rubrik på mailet. Sen mailade jag.

Skam den som ger sig.

Oväntat lätt fick jag in bilderna i mitt fina Picasa-album. Lika oväntat omöjligt visar det sig att få fram en URL, så att jag kunde länka in dem i bloggen. Så jag sparade det tills jag kom hem. Den som väntar på nåt gott… 🙂

Mitt största reseriproblem är ändå det obefintliga lokalsinne jag berättat om tidigare… Det har nu försvunnit helt. Plågsamt faktiskt, när hjärnan frenetiskt försöker dra igång nånting som – inte finns. Fast OK, om nånting ska lägga av först i huvet så är väl lokalsinnet lättast att undvara. Åtminstone för en innekatt. (Jag är en jävel på positivt tänkande ibland.) 😉

Antydningsvis kan jag tillägga att det här med hitteri är en av de punkter där min man och jag INTE kompletterar varann på ett bra sätt. Vi är för lika, helt enkelt. Därför har vi under årens lopp hamnat på oväntade ställen – och ibland fått oväntat trevligt.

På rundresor funkar det inte riktigt så. Reseriproblem kan urarta till raseriproblem. (Hos mig, min man bevarar som tur är lugnet. I de flesta lägen.)

Komihåglista till mig själv:

  1. LITA INTE på att Googlemaps funkar när man behöver hitta hotell utomlands….
  2. LITA PÅ att de gamla trötta ögonen dimmar igen när de ska försöka tyda kartbokstävernas myrskrift medan irrtimmarna går och stressnivån når nya toppnivåer.
  3. LITA INTE på nån annan än dig själv.
  4. LITA ABSOLUT INTE på dig själv.

Ja, det var väl det viktigaste.

Javisst ja: Kan nån påminna mig om varför man åker bort när man  har det så bra hemma? Och blir så pissförvirrad bortrest.

Men annars leker livet 🙂

Det första jag såg när jag satte på TVn i det slutligen hittade hotellet var ett entimmesprogram om  ”Det svenska sagobröllopet”  – hela storyn inkl intervju på tyska med tyskarnas egen drottning Silvia.  Sammanfattningsvis: Alla var jättelyckliga. (Surprise surprise 😉 )

På morgonen väcktes vi av öronbedövande fågelkvitter – de verkar bo under taket på den murgrönstäckta väggen.

Nedan en fixringsbild: Om man tittar jättenoga ser man faktiskt några fåglar. Fladdret är en av dem på väg från boet. Där var ett liv och ett kiv. Fåglarnas rusningstrafik.

På morronen åt vi härlig tysk frukost, en sån som man står sig länge på. Och tur var det, för det funkade inte att betala med kortet. 😦  Maken fick köra till bankomaten i orten vi snurrat runt i vårt hotelletande hela halva gårdagen. I hällregn, förstås. Nu pratar vi inte mer om det. Han hittade som tur var bättre denna gång – möjligen för att jag inte var med och stressade upp honom?

Den goda nyheten: Att jag som gisslan kvar på hotellet upptäckte hur jag kunde få över mailet med bilder. Och tog morronbilden på fåglarna.

Åter på väg var vi två cm från att köra på ett rådjur som fått sig en smäll av en annan bil och vänt om – mot oss. Min man  har ibland fantastiska reflexer. PUST!

Men härifrån borde det mest kunna bli bättre  – åtminstone organisatoriskt, praktiskt. Vi hade ju noggrant gått igenom alla vara kartor, plattor och mobiler. Trodde vi…

Missa inte den spännande fortsättningen 🙂

One thought on “Nu har vi varit ute på äventyr! :)

Kommentera

