Obegripligt svårt detta med kommunikation/information

Snabbt och lätt! Så tänkte vi: Vi hämtar hem mat från närbelägen ”food court” i vår fina galleria. Ännu snabbare går det förstås om man kollar menyn, så att man kan bestämma i förväg vad man vill ha. Tänkte vi. Och menyerna finns förstås på nätet. 🙂 Tänkte vi. Man tänker så mycket dumt.

Det gick så där. Fast snabbt och lätt skulle jag inte kalla det. 

  • Börjar med att leta menyer på nätet.

Vårt fina centrum har en egen hemsida. Där hittar jag – med viss möda – namnen på restaurangerna. Inget mer.

Några få av restaurangerna säger sig dock ha länk till egen hemsida. Va bra! tänker jag.

  • Och klickar.

Först får jag felkod. Efter en stund kommer jag till en sida innehållande ett BAUTAbildspel med vackert dimmade matbilder. Hittar slutligen menyknappen ”Menu” (hihi).

  • Klickar.

Inser att jag inte är på en svensk sida. Och då känns ”Local Menues and nutrition” lite perifert. Men det verkar som om jag skulle kunna beställa hem. Från Toronto, Canada. ..

Och jag är ju HUNGRIG!

Även franchising verkar en omväg att gå. Så jag backar.

  • Och gör ny sökning.

På sjätte plats i sökresultatet hamnar jag på en svensk sida, visserligen under flik ”Media” (?), men jag kan via menyknapp ”Meny” (fnittrar inte lika mycket nu…) äntligen få veta vad de erbjuder.

PUST! Nu har jag avverkat EN restaurangmeny.

Åter till centrumsidan för att fortsätta sökandet. Inser att det här kommer att ta tid.

Hittar ytterligare en restaurang med länk till hemsida – YIPPIE! 🙂

  • Klickar

Får sträng varning: GÅ INTE DIT, MALWARE! Backar skrämt och försöker via andra länkar. Samma varning! (Börjar helt fördomsfullt tänka på maffian. För restaurangen är italiensk…)

  • Återgår till centrumsidan.

Där får jag genomgående veta var restaurangerna ligger och vilka öppettider de har. Det är ju en bra början, men nu tänkte jag äta, så jag är intresserad av vilken mat de har. Vilket inte borde vara ett udda önskemål?

Det jag ofta erbjuds är att veta vad andra tyckt (en gång fick en för mig okänd person ett hårstrå i maten! Intressant…), att tycka själv, samt att få se vilka som äter där(???)

Men jag ÄR JU HUNGRIG! 

  • Googlar på restaurangnamn.

Och får upp en sida med flera erbjudanden: ”Join our team”, ”Read our blog”, ”Get widgets assets and T-shirts.”

Men jag är ju  HUNGRIGARE och HUNGRIGARE!

  • Försöker med annan restaurang.

Den har svensk hemsida! – YESS! 🙂 Som är ”Temporarily disabled2 – NO! 😦

  • Nästa restaurang:

Efter en stunds sökning o problem med åäö hittar jag en liiiten fem år gammal meny. Kan den verkligen gälla? Kanske. I så fall har jag avverkat TVÅ menyer!

  • På’t igen!

Nästa hemsida går till ett helt annat företag…

Ytterligare ett genomgående irritationsmoment är att jag ett antal gånger inte kan scrolla eftersom sidan låsts av tjatruta om att jag borde in på Facebook för att se om mina vänner ätit där.

Gissa vad? DET SKITER JAG I!

Märker själv att jag börjar bli lite aggressiv och lägger ner projektet för denna gång.

Det här tog ju lite tid, så under tiden hade jag varit tvungen att ta mig en matbit.

FÖR JAG VAR JU HUNGRIG!

  • Ger motvilligt upp 😦

Men nästa gång! Kanske…

Fast: Snabbt och lätt?  ❓

